Névadónkról
W e ö r e s S á n d o r
TESTAMENTUM
Ha valaha síremléket, szobrot, emléktáblát kapok, vagy
bármely intézet a nevemet viseli,
mindegyikre véssék rá e sorokat:
„Az emberiség akkor fog boldogulni:
- ha rááll az egyetlen józan, ráállható alapra: ha szükségleteit elégíti ki, és nem szenvedélyeit, bosszúvágyait, rögeszméit.
- ha módot lel arra, hogy ne legyen kénytelen eltűrni, hogy gonosztevők, őrültek, komédiások, mániákusok vezessék, fel bírja ismerni őket, és nem szolgálja többé az ő terveiket.
- ha érzi és tudja, hogy erőszakot és elnyomást tétlenül szétnyűni kisebb rossz, mint tettel legyűrni.
- ha úgy tevékenykedik, hogy nem árt vele se másnak, se magának.
Ha ezt nem az egész emberiség, hanem csak egyetlen nép tudja: bármily megpróbáltatás és csapás érheti, mindig megerősödve és megsokszorozódva fog felemelkedni. Nem pusztul el, míg hatalom és fölény délibábjai helyett a józan mértékhez igazodik. Mértékét eltanulják a szomszéd népek is, majd azoknak szomszédai.”
(Weöres Sándor)
Napjainktól mintegy emberöltőnyi távolságra merült fel iskolánk székhelytelepülése részéről, hogy a Gelsei Általános Iskola szellemiségével és értékrendjével harmonizáló személyiség nevét felvéve is meghatározza önmagát. A felvetést hosszas és sokoldalú konzultáció követte, melynek során több tucatnyi szempont elemződött, pro és kontra érvek garmadája sorakoztatódott fel.
1997. március 21-ét jelzett a naptár, mikor is Gelse Község Önkormányzatának a pedagógusok véleményét szem előtt tartó döntése értelmében a helyi kultúra fellegvára felvette és azóta is büszkén viseli Weöres Sándor Kossuth- és Baumgarten-díjas költő, író, műfordító, filozófus és irodalomtudós nevét. Döntő érvnek bizonyult a névadó gyermekirodalom terén testet öltő gazdag szerepvállalása, továbbá azon tény, hogy iskolánkban már akkoron hagyományosan kiemelt eseménynek számított a magyar kultúra napja előtti tisztelgés.
Weöres Sándor 1913. június 22-én született Szombathelyen földbirtokos hivatásos exkatona édesapa és szerb polgárcsaládból származó édesanya gyermekeként. Gyermekkorát Csöngén töltötte, ahol ma a Weöres Sándor – Károlyi Amy emlékház hagyatékának relikviái őrzik a múltat, idézik meg a költő házaspár életművét. Cina - ahogy födijei hívták - ellentmondásoktól sem mentes tanulmányait Pécsett koronázta meg filozófia – esztétika szakon szerzett diplomájával, ahol később doktorátust is szerzett. A Városi Könyvtár megszervezésén bábáskodott, majd a fővárosba költözve az Országos Széchenyi Könyvtár munkatársa lett. 1946-ban kötött házasságot Károlyi Amyval, akivel számos egzotikus utazás során fűződött mind szorosabbra hitvesi – költői kapcsolata. Korának legtisztább lelkű zsenijeként mind súlyosabb betegségeivel küzdve 1989. január 22-én bekövetkezett haláláig számtalan hangon írt és alkotott a Nyugat harmadik nemzedékéhez tartozó géniusz.
De ki is volt Weöres Sándor? Világszemlélete, gondolkodásmódja és életműve mely szálak mentén köthető iskolánk szellemiségéhez, vallott értékrendjéhez? Miért rá esett a választásunk mikor nevelő szándékkal olyan névadó után kutakodtunk, akit ellentmondásoktól sem mentes magánéleti és viszontagságos közéleti megítélése mellett is örökérvényű példaképként állíthatunk tanítványaink elé?
Elsőként talán azért, mert hitvallása szerint a világ dolgai nem választhatók szét érdekesebb és érdektelenebb jelenségekre. Abban minden izgalmas és izgató, úgy ahogy van.
Azaz a gyermeki kíváncsiság élethosszig tartó fenntartása, zsigereinkbe való beívódottsága életminőségünk sarokköve és fokmérője is egyben.
Másodjára, mert nemcsak korának költészetéhez viszonyítottan értékelhető a másoktól legkülönbözőbb költőként, de önmagához mérve is méltán viselheti a legegyedibb képlet jelzőt. Nincs még tizennégy, mikor több vidéki lap is közkinccsé teszi verseit. Tizenhat évesen „Te, drága csodagyermek, úgy játszol nyelvünk zongoráján, mint kevesen”- olvashatja Kosztolányi Dezső hozzá szóló méltatásában. Tizenkilenc éves korára bravúrosan verselő, sajátos hangú költőként emlegetik, „A vers születése” címet viselő disszertációjával valami új veszi kezdetét a hazai irodalomesztétikában.
Azaz emberként, mint egyedi, egyszeri és megismételhetetlen csodaként mások által is elismerésre méltót alkotva teljesedhetünk ki.
„Lehetőleg erősen és érdekesen írni. Mindegy, hogy a vers, amit leírok, tetszik-e másoknak, vagy nem tetszik, érthető-e vagy érthetetlen, de mindenesetre legyen izgalmas, forró, ami mellett nem lehet közömbösen elmenni, amit vagy szeretni, vagy gyűlölni kell.” – fogalmazta meg ars poeticáját.
Azaz az ember maradjon hű önmagához, gondolkodjon önazonosan, beszéljen hitelesen és cselekedjen újítóan.
Gondolatmenetein, megfűszerezve némi nyelvi – ritmikai bravúrral, párhuzamosan fut végig a logikus gondolkodás és a spiritualitás, miközben megítélése szerint a vers azt tagoltabbá, hajlékonyabbá és érdekesebbé téve, a lélek tréningje maga. Költészetében majd minden műforma fellelhető, közülük is kiemelkednek azonban azok, melyek sajátos nyelvezetük által közvetítetten a weöresi értelmezésű világról alkotott víziókat vetítik elénk.
Azaz a sablonokon, a mindennapi rutinokon túllépve az unikális személyiségjegyek kibontakoztatása, alkotások felszínre segítése elengedhetetlen lételemünk kell legyen.
Névadónk az Ő sajátos módján elévülhetetlen érdemekkel bír a gyermekköltészet megújítását illetően is. E varázsige szerepű alkotások annak ellenére, hogy legtöbbjük nem direkt gyermekversnek íródott hosszú ideje a legifjabb nemzedék számára a művészettel való első, egyben meghatározó találkozást jelentik. Ezen művek által a gyermekek olyan ritmikai, zenei élményeket élhetnek meg, melyek a lelkükben osztódva és sarjadzva a gyermeki lélek spontaneitásának és tüzének felnőtt korba való átmentőivé lépnek elő. Holott alkotójuk hangszerének mestereként és kottájának tökéletes ismerőjeként nem tett többet, „csak” kergetőzött a szavakkal, „csak” elindított a nyelv beláthatatlan útján megadva a játék lényegét, a választás szabadságát.
Azaz anyanyelvünk szokványos és hétköznapin túli ápolása - művelése által megéltetni tanítványainkkal magyarságtudatukat és összetartozásérzésüket.
Mi, a Gelsei Weöres Sándor Általános Iskola jelenlegi és egykori pedagógusai nap mint nap azt tartjuk szem előtt, nap mint nap azon munkálkodunk, hogy azok akik e falak közé lépnek, vagy hosszabb – rövidebb ideig e falak közt élik életüket, esetleg csak hallottak rólunk, azt az embert, azt a minden nyelven beszélő költőt lássák maguk előtt:
Aki azt mondta:
„Munkámat használni lehessen, ne szájtátva csodálni.”
Aki azt írta:
„Legyen címered a tiszta arc.”